maandag 11 juni 2012

Review: Electric Moon / Glowsun - Sun And Moon (split LP)(Sulatron, 2011)(Stoner/Psychedelisch)

De Duitse band Electric Moon, uit Fulda, Hesse, begon in 2009 als een nieuw project van multi instrumentalist Sula Bassana.
Samen met Komet Lulu - basgitaar, effecten en Pablo Carneval - drums, samples vormt hij de band, die lange psychedelische geïmproviseerde nummers speelt.
Hun eerste CD "Lunatics" verscheen eind september 2010 via het Nasoni Records label en sindsdien brengt Electric Moon met de regelmaat van de klok CD's en LP's uit, zowel via Nasoni alswel via het eigen Sulatron label, waarvan de gelimiteerde Split LP "Sun And Moon" 15 oktober 2011 als zevende werd uitgebracht door het Sulatron label in een oplage van 500 stuks.
De Franse band Glowsun, uit Lille, bestaat al vanaf 1997 en werd door Johan Jaccob - gitaar opgericht.
Net als Electric Moon is het een trio, dat ten tijde van de oprichting verder bestond uit: Mickael Duham -
basgitaar en Yann Duvivier - drums.
In die formatie bracht de band in 1999 hun eerste demo, getiteld "Inside The Sun", in een beperkte oplage van 50 stuks uit.
In 2003, het jaar waarin hun tweede demo "Escape From Hell" uitkwam, verliet drummer Duvivier de band en werd vervangen door Fabrice Cornille, waarna Jaccob de band de naam Kallima gaf en in september dat jaar kwam de volgend bandwisseling, want basgitarist Mickael Duham stapte op, zodat Johan en Fabrice als duo over bleven en hij werd pas in 2004 vervangen door Ronan Chiron, die eerder samen met Fabrice in de band Attack Of The Mutant Camels speelde.
Vanaf dat moment was Glowsun een feit en eind 2005 nam de nieuwe Glowsun hun derde demo "Lost Love" op, die via het Electrikbox label verscheen, waarna ze de twee jaar, die erop volgden, 50 optredens deden in uiteenlopende plaatsen en landen, zoals tijdens het underground festival te Geneve, Zwitserland en Buzzfest in België.
Sinds begin 2008 werkte de band hard aan hun debuut LP "The Sundering", die door Buzzville Records in dat jaar uitgebracht werd.
De jaren daarna trad Glowsun regelmatig op, onder andere in de zomer van 2011 op het Yellowstock festival te Geel, België, waar ook Electric Moon optrad en de beide bands staan nu dus op deze split LP, waarvan Glowsun met 3 nummers en Electric Moon met 2.
Het openingsnummer van Glowsun heet "Death's Face" en is een geweldig stukje psychedelische stonerrock, dat rustig en spacy begint en de band bouwt hierin het tempo langzaam op tot een nummer waar de vonken van af spatten en meteen weet ik, dat ik meer van deze band wil horen.
Ook het volgende nummer, "Lost Soul", begint rustig en wordt steeds steviger en de band laat daarmee een prima stonerrock nummer horen.
In "Monkey Time" krijg ik even het idee, dat ik in een vogelparadijs beland ben, maar nadat de gitaar inzet, weet ik, dat ik gewoon nog naar Glowsun aan het luisteren ben en dat de stonerrock klanken mijn aandacht volledig opslurpen en zie dan je hoofd maar eens stil te houden.
Dan is het tijd voor Electric Sun, die vanaf het begin al lekker uitpakken met "Trip Trip Trip" en daar heb ik
geen drugs voor nodig, want deze fantastische spacy stonerrock stijgt meteen al naar mijn hoofd en de muziek heeft me dan ook volkomen in de ban.
Het tweede nummer en tevens laatste, heet "Lost And Found Souls" is een hypnotiserend stuk stonerrock, dat 14 en een halve minuut duurt en me aan mijn stoel gekluisterd houdt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten