maandag 6 augustus 2012

Review: Captain Crimson - Dancing Madly Backwards (Transubstans, 2012)(Hardrock)

Captain Crimson komt uit Örebro, Zweden en is beïnvloed door de zeventiger jaren bands, zoals Leaf Hound en Mountain, maar ook door hedendaagse hardrock bands als Graveyard en Witchcraft.
Hun CD "Dancing Madly Backwards" bevat 9 nummers en start met "Lonely Devil's Club", dat na een kort intro losbarst in een lekkere stevige hardrocksong, waarin heel duidelijk het 70er jaren geluid te horen is.
De song kent enkele goede tempowisselingen en daarom blijft het spannend om naar de band te luisteren.
Vervolgens krijg ik "Mountain Of Sleep" te horen en hier hoor ik meteen de invloed van de band Mountain in door het gitaar loopje, dat ook in "Mississippi Queen" gebruikt werd, maar Captain Crimson weet in deze song toch ook een eigen geluid te creëren en dat klinkt prima.
Daarna volgt "River" en ook hiervoor geldt dat de muziekstijl weliswaar niet nieuw is, maar de band speelt wel met volle overuiging in een strak ritme hun hardrock.
Dan hoor ik "Don't Take Me For A Fool", een heerlijke rustige bluesrocksong, waarmee de band me weet te verrassen, want in dit nummer zit ook nog een stukje prog- en hardrock verwerkt.
"Autumn" is weer een onvervalste hardrocksong met een prima tempowisseling, waarna de muziek richting progrock gaat, om vervolgens terug te keren naar de hardrock.
Ook in "Wizard's Bonnet" wordt het loopje uit "Mississippi Queen" van Mountain gebruikt en dit stevige rocknummer bevat tevens nog een deel tekst van een Black Widow song, waarin "Come, come to the Sabbath" gezongen wordt.
Nu hoor ik "Silver Moon", dat ook al zo'n bekend gitaarloopje heeft, maar ik kan even niet thuis brengen, waarin ik dit eerder gehoord heb.
Deze hardrocksong klinkt echter wel erg lekker, moet ik bekennen, dus in feite maakt het niet uit waar de band hun inspiratie vandaan haalt.
Dan volgt "True Color" een prima klinkende rocksong, waarin de band rustig verder gaat in het maken van hardrock met bluesinvloeden en als laatste song hoor ik de titelsong "Dancing Madly Backwards", eveneens een lekkere hardrocksong met goede tempowisselingen, waarin de muziek lichtelijk naar de progrock neigt.
De CD "Dancing Madly Backwards" bevat prima klinkende hardrock en is voor liefhebbers van dit genre een "must".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten