maandag 27 augustus 2012

Review: The Galileo 7 - Staring At The Sound (State Records, 2012)(Pop / Sixties)

Allan Crockford - zang en sologitaar is de oprichter van de band The Galileo 7.
Hij was eerder actief in andere bands en enkele daarvan heten, The Solarflares, The Prisoners, JTQ en Thee Headcoats.
Samen met Viv Bonsels - orgel en zang, Paul Moss - basgitaar en zang en Russ Baxter - drums vormt hij The Galileo 7, die uit Medway, Londen, Engeland komt.
"Staring At The Sound", die een schitterende psychedelische hoes heeft, is de tweede LP van de band, die trouwens ook op CD en als download verschijnt en de opvolger van het gelijknamige debuutalbum uit 2010.
De LP bevat 12 songs, waarvan de eerste "Anne Hedonia" heet en de band overrompelt me meteen met deze heerlijke in sixties saus gegoten popsong, waarin het lekkere ritme en de prima zang me vanaf het begin te pakken hebben.
Vervolgens hoor ik het swingende "The Only One You've Hurting (Is You)" en ook hierin zit een vrij aanstekelijk dansbaar ritme.
Daarna krijg ik "The Man Who Wasn't There" te horen, dat door het orgelspel lichtelijk psychedelisch klinkt en me  terug voert naar de flowerpower periode van eind jaren zestig.
"More Time" heeft een dansbaar ritme, is lekker swingend en doet me terug verlangen naar de jaren, waarin alles op muzikaal gebied eigenlijk begon en dit nummer wordt gevolgd door "Paradise", een geweldige song in Beatles stijl met lichte psychedelische klanken.
Ook "Waiting To Cross" is zo'n typische zestiger jaren song, die een vrolijke melodielijn heeft en daarom aangenaam is om naar te luisteren.
Psychedelische klanken vullen mijn oren in de titelsong "Staring At The Sound" en dit nummer zou wel eens een hit kunnen worden voor de band, mocht het op single uitgebracht worden.
In "Hiding From The Sun" laat de band horen ook het rustigere tempo niet te schuwen en in deze prachtige song komen hun zang talenten optimaal tot recht.
Dan volgt er weer een prima uptempo song, getiteld "Not Gonna Miss You", waarin stil zitten onmogelijk is en dit nummer swingt dan ook de pan uit.
Met "Leave Me Alone" speelt de band opnieuw zon'n schitterende zestiger jaren song, waarin psychedelische orgel klanken het nummer een stukje extra geven.
Nu volgt wat mij betreft tenminste het beste nummer van de LP en dat heet "Don't Fly To High", waarin de band laat horen meer dan een simpele zestiger jaren song te kunnen spelen, want in dit nummer hoor ik een fantastische mix tussen psychedelische muziek en sixties beat, een swingend ritme en neigend naar de Beatles sound.
Als afsluiter van de LP krijg ik "Ella" voorgeschoteld en ook dit is een een lekker klinkende song in zestiger jaren, waarbij ik na enkele keren luisteren de tekst al bijna helemaal kan mee zingen.
Wat mij betreft is "Staring At The Sound" een fantastische LP geworden, die doet terug verlangen naar de jaren zestig en kan de band zeggen: Missie geslaagd!




Staring at the Sound - Forthcoming album by the Galileo 7 - YouTube
www.youtube.com/watch?v=ui3NAhtz4ek






Geen opmerkingen:

Een reactie posten