maandag 6 augustus 2012

Review: The Green Pajamas - Death By Misadventure (Green Monkey Records, 2012)(Psychedelisch / Pop)

In 1984 namen Jeff Kelly - sologitaar, ang, drums, basgitaar, orgel, percussie, mandoline en Joe Ross - basgitaar, zang, sologitaar, percussie, zither, banjo, snare drum en doedelzak hun eerste nummers op in het huis van Joe's ouders te West Seattle.
De naam van de band, die eerst Felix The Cat Explodes was, werd veranderd in The Green Pajamas, genoemd naar een song, die door Jeff geschreven was.
Vanaf dat moment ging het snel met de band en CD's volgden elkaar op en het nieuwste product van de band "Death By Misadventure" is kort na de heruitgave van "Summer Of Lust" eneeens uitgebracht in 2012 door Green Monkey Records.
De CD, die 16 nummers bevat, is verdeeld over 2 Thema's: 1) "The Fall Of Queen Bee" en 2) "Cruel Dreams, Cruel Things".
Het eerste nummer van "The Fall Of Queen Bee" heet "You Can't Look" en is een schitterende psychedelische popsong, waarin enkele prima tempowisselingen zitten.
Deze wordt gevold door "Ring Around The Sun", een fantastische dromerige popsong, waarin behalve een kinderkoor ook strijkers gebruikt worden en bovendien bevat deze song ook nog een goede overgang naar het volgende nummer "The Universe Is Full Of Noise", een heerlijke popsong in musical stijl.
Aansluitend hoor ik "Sky Blue Balloon", een swingende symfonische popsong met een aanstekelijk ritme, waarbij stil blijven zitten onmogelijk is.
Vervolgens krijg ik "The Queen 's Last Tango" te horen en dit is dan ook een tango met een heerlijk ritme en ook hier kan ik niet bij blijven stil zitten, maar net als ik denk, dat het nummer afgelopen is krijg ik nog een progrock stukje extra.
"Silk's Last Hour" is een mooie rustige popsong en wordt gevolgd door "The Queen Bee Is Dead", waarin de accordeon een grote rol speelt en deze song waarop ik heerlijk kan meedeinen doet aan De Dijk denken.
Deel 1 wordt afgesloten met "Wrong Home" en dit rustige nummer klinkt heerlijk!
Nu krijg ik de 8 songs van "Cruel Dreams, Cruel Things" te horen en de eerste daarvan heet "A Piece Of A Dream", een stevige poprocksong met up tempo en swingend ritme, dat aanzet tot dansen en gevolgd wordt door "Carrie" een prachtige popsong, die in een vrij rustig tempo gespeeld wordt.
Het volgende nummer heet "2nd To The Reward", een schitterende swingende licht psychedelische popsong.
Daarna hoor ik "Beat Me Sally", dat eveneens een lekker swingende popsong is, waarin ook blazers gebruikt worden, zodat het nummer iets extra's mee krijgt.
Het duet "Supervirgin" klinkt licht psychedelisch en "Christabel", waarin de vorige song overgaat is een fantastich mooi stuk muziek, waarop Jeff Kelly zichzelf op piano begeleidt.
Circusachtige klanken hoor ik in "In The Moonlight Dim", waarin weer zo'n aanstekelijk ritme zit, waarop de band patent lijkt te hebben.
Het afsluitende nummer van dit deel heet "The Spell" een swingende popsong met vrij dansbaar ritme, waarin ik iets van nostalgie lijk te bespeuren.
De CD van The Green Pajamas is er weer één om te koesteren en ik geniet er nog maar eens extra van, door hem opnieuw op te zetten.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten