maandag 17 september 2012

Review: Der Blutharsch And The Infinite Church Of The Leading Hand + Aluk Todolo - Der Blutharsch And The Infinite Church Of The Leading Hand + Aluk Todolo (WKN, 2011)(Dark Folk / Dark Metal)

Der Blutharsch ontstond toen de Oostenrijker Albin Julius, die toen nog in de band The Moon Lay Hidden Beneath The Clouds speelde, enkele van zijn zelf gemaakte nummers op een picture disc uitbracht, die in een beperkte oplage verscheen, gevolgd door een single.
Nadat zijn band door ruzie uit elkaar was gegaan, besloot Albin verder te gaan met zijn Der Blutharsch project en in 1998 verscheen de tweede CD van dit project, dat bestaat uit: Albin Julius, Brian Wolfkind, Marthynna en Jörg B, waarna er in de jaren daarna met de regelmaat van de klok nieuwe uitgaven verschijnen via het eigen WKN label.
Wat opvalt is dat de titels van de nummers ontbreken, alleen wordt er zo nu en dan melding gemaakt, wie er aan de CD hebben mee gewerkt.
Der Blutharsch wordt wel een extreem rechtse band genoemd door hun optredens in uniformen, die aan de kleding van de zwarthemden van Mussolini doet denken en door hun hoezen, die een sfeer van fascisme uitwasemen, maar Der Blutharsch zelf weigert elke mededeling daaromtrent en wijst op zijn artistieke vrijheid.
Door de aanvallen van de antifascistische bewegingen komt de band regelmatig extra in de publiciteit en dit zorgt ervoor dat de verkoop van zowel hun act, als de uitgebrachte CD's, LP's en singles stijgt.
Hun in 2011 verschenen CD met de Franse krautrock / black metal band Aluk Todolo, die bestaat uit: Shantidas Riedacker, Antoine Hadjioannou en Matthieu Canaguier, is van een ander slag, dan wat de band gewoon is te maken.
Er staan slecht 4 nummers op de CD, die ik voor het gemak "Part 1" t/m "Part 4" zal noemen, aangezien de titel van de CD nogal lang is.
In "Part 1" beginnen de bands met zware duistere klanken, die een hypnotiserend ritme bevatten en naar mate het nummer vordert, langzaam aan bombastischer worden, maar tegen het eind aflopen in een rustig stukje ambient, dat verder gaat in "Part 2", een vrij rustig startende song, die in een steeds sneller tempo gespeeld wordt, totdat de climax bereikt is en de bands terug schakelen naar een langzamer tempo.
Vervolgens krijg ik "Part 3" te horen, dat met een schitterend hypnotiserend ritme van basgitaar en drums begint en in hoog tempo gespeeld wordt, waarna de synthesizer, gitaar en zang invallen.
De bands weten dit hoge tempo gedurende het hele nummer vast te houden en zelfs nog iets te versnellen en ik geniet er met volle teugen van, want de bands brengen me hiermee in een lichte trance en het is onmogelijk hierbij niet in beweging te komen.
Ook "Part 4" nodigt uit tot mee bewegen door het sterk dansbare hypnotiserende ritme en mijn trance wordt hierdoor alleen nog maar versterkt, waardoor ik helemaal in de muziek op ga.
Nadat de CD is afgelopen, besluit ik deze nogmaals te draaien om te kijken, of het de bands nogmaals lukt mij zo ver te brengen dat hetzelfde effect ontstaat en dat gebeurd een tweede maal.
Ik kan daarom dan ook maar tot 1 conclusie komen en dat is dat deze CD geweldig is en een weldaad voor mijn hoofd.




Der Blutharsch and the infinite church of the leading hand + Aluk ...
www.youtube.com/watch?v=eo-zjb_D0aw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten