maandag 1 april 2013

Review: Paul Messis - Case Closed (State Records, 2013)(Beat)

Singer-songwriter Paul Messis uit Billinghurst, West Sussex, Engeland, brengt sinds 2008 zijn muziek uit onder zijn eigen naam via verschillende platen labels, zoals het Engelse State Records, het Amerikaanse 13 O'Clock Records uit Austin, Texas en zijn eigen Market Square Records.
Paul, die ook basgitarist van The Higher State is, neemt zijn muziek op in de Sandgate Sound Studios te Sandgate in det zuidkust van Kent en hij is sterk beïnvloed door zestiger jaren garagerock bands, zowel uit Engeland als Amerika, vooral die van het Fenton label en door bands uit de West Coast folkrock scene en de psychedelische muziek.
Zijn debuut LP "The Problem With Me" verscheen in 2011 via het 13 O'Clock Records label, vooraf gegaan door de 7 inch vinyl singles "Stuck In Society" (2009, State Records), "Lost And Found" / "I Gotta Go" (ltd. edition, 2010, 13 O'Clock Records) en "Time Will Tell" / "When You Pass Me By" (2010, State Records) en in 2012 bracht hij samen met Jessica Winter de 7 inch vinyl single "Sunflower" via State Records uit.
"Case Closed" is de tweede volledige LP van Paul, die in een gelimiteerde oplage van 500 stuks op 180 gram vinyl is uitgebracht en daar op staan 12 eigen composities, waarvan "I Hate The World Around Me" de eerste is.
Deze swingende song, die nog geen 2 minuten duurt, wordt in zestiger jaren stijl gespeeld en heeft een uptempo en een aanstekelijk ritme, waarbij het onmogelijk is om stil te blijven zitten.   
Vervolgens hoor ik "A Matter Of Opinion", dat in de richting van een Byrds song zit en door het gemiddelde tempo erg aangenaam klinkt.
Daarna krijg ik "Happy This Way" te horen en dit is een schitterende snelle mix van een garagerock song en beat, die tegen de punk aan zit en ook hierbij zit ik op mijn stoel te swingen.
Dan volgt er weer een rustigere song, getiteld "The Tables Have Turned", waarin Paul laat horen ook fantastische luister liedjes met garage rock invloeden te kunnen maken.
"Nickels And Dimes" is opnieuw een snellere sixties beat song en daarin zitten diverse uitstekende tempowisselingen, zodat de muziek me geen moment verveelt.
Dat er afwisseling in zijn muziek zit, laat Paul horen in "Sad How A Love Fades Away", een erg rustige melodische pop song, die gevolgd wordt door weer zo'n heerlijke uptempo beat song, die "Further From Yesterday" heet en die swingt als een trein.
Vervolgens wordt de muziek iets rauwer en ruiger in de geweldige garagerock song "(Don't Wanna Be) Scene Or Herd", die de uitstraling van een Yardbirds song heeft en met "No Use In Trying", een prima psychedelische garagerock song, wordt het uptempo voort gezet.
In "Sowing Seeds" hoor ik hele sterke invloeden van "I Need You" van The Kinks en dit nummer bevat zeker net zoveel energie en klinkt schitterend.
Met "It Doesn't Matter To Me" heb ik het idee, dat ik met één van de Nederlandse bands te maken heb, die halverwege de jaren zestig actief waren en ook dit is weer een heerlijk nummer met gemiddeld tempo.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het afsluitende nummer heet heel toepasselijk "Goodbye" en hierin speelt Paul een rustige vrij licht psychedelische sixties song, die me aan de Byrds doet denken.
De LP "Case Closed" is een uitstekende plaat geworden, waarvan vooral zestiger jaren liefhebbers van zullen smullen, maar ook degenen, die deze muziek voor het eerst ontdekken zullen er van genieten.




Paul Messis - It Doesn't Matter To Me (State Records 2013) - YouTube
www.youtube.com/watch?v=falUZa85Ygc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten