maandag 24 juni 2013

Review: Ape Machine - Mangled By The Machine (Ripple Music, 2013) (Heavy Rock)

De Amerikaanse band Ape Machine uit Portland, Oregon, die sinds 2008 bestaat, heeft na hun debuut CD "This House Has Been Condemned", die in 2010 via CD Baby verscheen en "War To Head" uit 2011, uitgebracht via Auto-Production, hun derde CD "Mangled By The Machine" in de winkels liggen en deze keer is het Ripple Music, die hun schijf op de markt brengt.
Nadat drummer Monte Fuller vervangen werd, bestaat de band uit: Damon Delapaz - drums, Brian True - basgitaar, Ian Watts - sologitaar en Caleb Heinze - zang.
Ape Machine koppelt de wereldwijde release van hun nieuwe CD, die analoog opgenomen is, aan een uitgebreide Europese tour, inclusief optredens op alle belangrijke heavy rock festivals.
De CD "Mangled By The Machine" bevat 10 nummers, waarvan "Gun You Down", de eerste is en meteen hoor ik aan de stevige rock klanken, wat me te wachten staat en dat is een portie hardrock met daarin diverse tempowisselingen en geïnspireerd door 70er jaren bands.
Na een vlekkeloze overgang hoor ik "Every Body Bleeds" en ook dit is een lekker klinkende hardrock song, die een naadloos vervolg krijgt in "Tyrant's Arm", dat in dezelfde stijl gespeeld wordt.
In "Angry Man" hoor ik nog steeds dezelfde klanken en ik begin me af te vragen of ik niet naar één lang nummer zit te luisteren , maar dat blijkt niet het geval en nadat de band vervolgt met het maken van deze muziek, ben ik al naar de titelsong "Mangle By The Machine" aan het luisteren, zonder daar erg in te
hebben, hoewel, hierin enkele prima tempowisselingen zitten.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "Ruling With Intent", dat een stukje zwaarder en progressiever klinkt en hierin schotelt de band me een geweldig stuk muziek in voor, waarin ik helemaal uit mijn bol ga en ook dit nummer gaat vlekkeloos over in het volgende, dat "They Want You To Bleed, They Want You To Bleed Out" heet en hierin keert Ape Machine terug naar het maken van de hardrock uit hun vorige nummers en ook met de volgende song, "Grind Of Defeat", blijft de band volharden in het maken van dezelfde muziek.
"Strange Are The People" is van hetzelfde laken een pak, hoewel deze song iets steviger is, maar veel verschilt het niet met de rest van de songs en ook het  laatste nummer "Pay Attention", waarin weliswaar enkele prima tempowisselingen zitten, lijkt op voorgaande nummers.
Ondanks het feit, dat veel nummers op elkaar lijken, is "Mangled By The Machine" geen slechte CD en klinkt de muziek, zoals je van een hardrock band mag verwachten en ik kan iedere hardrock liefhebber dan ook aanraden, dit stuk muziek eens te beluisteren.




Ape Machine "Mangled By The Machine" - YouTube
www.youtube.com/watch?v=CEGUCQIcxDw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten