maandag 28 oktober 2013

Review: Krautzone - Kosmische Rituale (Sulatron, 2013) (Krautrock / Kosmische Muziek)

Krautzone is een Duitse band, die in september 2011 uit diverse bands is ontstaan, doordat de leden van die bands samen muziek begonnen te spelen tijdens een spontane jamsessie, die in de oefenruimte van Electric Moon plaats vond.
De muzikanten, die aan deze sessie mee deden, zijn: multi-instrumentalist Sula Bassana (Electric Moon, Zone Six) - synthesizer, Komet Lulu (Electric Moon, Zone Six) - drums, Modulfix (Zone Six, The Spacelords) - synthesizer, Rainer Neeff (Pancake, Zone Six) - sologitaar en Onkel Kaktus - basgitaar plus Baba Lali, die aan dit project mee werkt door voor een kosmische sfeer te zorgen.
Van de opnamen van deze sessie, die weer door Eroc gemasterd zijn, werden 3 nummers uitgekozen om uitgebracht te worden en deze verschijnen, 13 december 2013, alleen in een gelimiteerde uitgave van 1000 stuks op gekleurd vinyl.

De LP start met "Liebe", een fantastisch nummer, dat in een rustig tempo gespeeld wordt en bestaat uit een bijna 13 minuten durende hypnotiserende mix van psychedelische kosmische muziek en krautrock, waardoor ik als het ware de muziek ingezogen wordt en in een lichte trance kom. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Daarna krijg ik het 9 minuten durende titelnummer "Kosmische Rituale" te horen en hierin schotelt Krautzone me een schitterend kosmisch stuk muziek voor, waarin de band me verder in mijn trance brengt door hun hypnotiserende ruimtelijke rituele muziek, die langzaam opgevoerd wordt en daarbij zijn ook lichte spacerock invloeden hoorbaar.
Het bijna 21 minuten durende laatste nummer heet "Only Fools Rush In" en ook nu weer weet de band me in de ban van hun muziek te houden door me een sublieme mix te laten horen van krautrock, kosmische en psychedelische muziek, waarin het tempo steeds sneller gespeeld wordt, terwijl het ritme hypnotiserend op me werkt, maar enkele minuten voor het eind van het nummer verandert de band het ritme plotseling en krijg ik een heerlijk experimenteel stukje psychedelische muziek te horen.

"Kosmische Rituale" bevat 3 waanzinnig goede nummers, waar ik volop van genoten heb en die me in een lichte trance brachten en me aan mijn stoel gekluisterd hebben gehouden.
Ik kan iedere liefhebber van krautrock, psychedelische en kosmische muziek dan ook aanraden er als de kippen bij te zijn, want ik ben er van overtuigd, dat deze LP snel uitverkocht zal zijn.




1 opmerking: