maandag 22 september 2014

Review: The Wicked Whispers - Maps Of The Mystic (Electone Records, 2014) (Psychedelische Pop)

De band The Wicked Whispers uit Liverpool, Engeland werd in 2010 opgericht en bestaat uit: Mike Murphy - zang en sologitaar, Andy Smith - sologitaar, Toby Virgo - zang en basgitaar, Steven Penn - orgel en piano en Nathan Sayer - drums.
The Wicked Whispers trad op met onder andere The Crazy World Of Arthur Brown, Echo And The Bunnymen, The Lightning Seeds, El Toro en Eva Peterson en speelde op diverse festivals in Engeland en Europa.
De band bracht in 2011 hun debuut EP "Dark Delights Of The Wicked Whispers" via het Electone Records label uit op een gelimiteerde 10" vinyl uitgave van 300 stuks, die in 2012 gevolgd werd door de 7" vinyl single "Dandelion Eyes" / "Flying 'Round In Circles (John Wood Remix)", die in een beperkte oplage van 500 stuks verscheen, waarna in 2013 de 7" vinyl single "Voodoo Moon" / "Nightbird", eveneens in een gelimiteerde oplage van 500 werd uitgebracht.
Hun nieuwe 7" vinyl single "Chronological Astronaut" verscheen in juni 2014 als voorloper van hun debuut album "Maps Of The Mystic", die zowel op LP, als CD en als digitale download is uitgebracht en behalve laatstgenoemde single, ook de 4 songs van hun debuut EP, plus 6 andere nummers bevat.
De LP, die net als de singles via het Electone Records label werd uitgebracht, is in een gelimiteerde 1ste uitgave op 12"vinyl verschenen en bevat een klaphoes en binnenhoes met teksten, terwijl de hoes door de band is gesigneerd en verkrijgbaar is, zolang de voorraad strekt.

Het album begint met de nieuwe single, "Chronological Astronaut", waarin ik een lekkere aanstekelijke beat song te horen krijg, die, mede door het gebruik van blazers, invloeden bevat van soul muziek (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "House Of Peppermint", dat op de EP uit 2011 staat en hierin laat de band me een heerlijke mix van folk en licht psychedelische muziek horen, die in een rustig tempo gespeeld wordt en in dit nummer heeft de stem van Mike wel iets weg van die van Ian Anderson van Jethro Tull.
Daarna hoor ik "Paper Dove", een schitterende licht psychedelische song met enkele prima tempowisselingen, die gevolgd wordt door "Flying 'Round In Circles", dat ook op de EP staat.
In dit nummer laat de band me een uitstekend stukje pop horen, waarin de invloed van de jaren 60 goed te horen is en ook het volgende nummer "Amanda Lavender", waarin ik een prachtige psychedelische beat song met afwisselende ritmes te horen krijg, komt van de EP.
Vervolgens laat de band me genieten van "Diamond Soup" en in dit nummer speelt de band een fantastische rustige pop song en in "Medusa" krijg ik een lekker klinkende licht psychedelische uptempo popsong voorgeschoteld.
Het titel nummer "Maps Of The Mystic" hoor ik de band een uitstekende pop song spelen, waarin ook nu weer enkele prima tempowisselingen en invloeden van de jaren 60 bands zitten.
"You Wouldn't Believe" klinkt me als muziek in de oren en in dit nummer laat de band me een geweldige licht psychedelische popsong horen, waarin regelmatig van tempo en ritme gewisseld wordt, zodat het nummer spannend blijft.
Het volgende nummer heet "I'D Follow You Anywhere" en hierin krijg ik opnieuw een schitterende pop song te horen, waarin de band gebruik maakt van blazers en in het laatste nummer "Odyssey Mile", eveneens van de EP "Dark Delights Of The Wicked Whispers" hoor ik een fantastische opgewekt klinkende pop song, die invloeden van jazz en psychedelische rock bevat en een ritme waarin het onmogelijk is om stil bij te blijven zitten en ik vind dit dan ook het beste nummer van het album.

The Wicked Whispers heeft me met hun debuut LP "Maps Of The Mystic" aangenaam verrast en ik kan iedere muziekliefhebber dan ook aanraden, dit album eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten