maandag 9 maart 2015

Review: Were-Jaguars - II (Raig, 2015) (Heavy Rock / Stonerrock)

Were-Jaguars is een Amerikaanse band uit Austin, Texas, die in 2011 opgericht werd door Chad Rauschenberger, die ook de oprichter was van de bands Sun, A Five And Dime Ship en Stonesupreme.
De bandnaam verwijst naar een Mezo-Amerikaanse sjamaan die van gedaante zou veranderen na het nemen van peyote.
De band bestaat uit: Chad Rauschenberger – sologitaar, drums, basgitaar, zang en keyboards, James Adkisson – sologitaar en zang, Rick McConnell – sologitaar, Chris Winn – zang en sologitaar en Russell Larcher – basgitaar.
Were-Jaguars bracht in 2012 hun instrumentale debuut album met gelijknamige titel uit, dat alleen als een digitale download is verschenen en van dat album verscheen de single "Were-Jaguars", eveneens als download, gelijktijdig met het album op 10 oktober 2014.
De band ging in 2014 van juni tot augustus de studio in op hun album "II" op te nemen, dat in eerste instantie 20 september 2014 ook als digitale download verscheen, maar nadat het in november van dat jaar gemasterd werd, is het op 5 februari 2015 via het Russische R.A.I.G. label op CD uitgebracht.

De CD "II" bevat 13 nummers, waarvan "Between The Armies" de eerste is en hierin hoor ik de band een bijna 9 minuten durende stevige stonerrock song spelen, die een traag tempo bevat en dreigend op me over komt en tegen het einde licht psychedelisch wordt.
Daarna volgt "Nagual", waarin de band me een vrij heftig heavy rock nummer spelen, dat in het begin enigszins chaotisch en experimenteel klinkt, maar daarna verandert in een prima heavy rock nummer, dat diverse goede tempowisselingen bevat.
Het volgende stukje muziek heet "Agalma" en in dit korte nummer speelt de band hun stonerrock in een traag tempo, waarna "Transform Yourself" volgt en daarin krijg ik een een lekker in het gehoor klinkend heavy rock nummer te horen, dat lichtelijk hypnotiserend klinkt.
In "Let My Breath Be The Air" schotelt de band me een uitstekende zware rock song voor, die diverse subtiele tempowisselingen bevat en in "A Situation Of Exposure" laat de band me genieten van een gesproken nummer, dat muzikaal ondersteund wordt door experimentele gitaarklanken, waar toch enige regelmaat in te ontdekken valt.
Dan volgt "The Morbid Science Of Eternity" en hierin hoor ik een fantastisch swingende drums, die samen met heerlijk gitaarwerk een schitterend geheel vormen en gevolgd wordt door "Bishop Kills Enchanter", waarin de band me opnieuw een lekker in het gehoor klinkende swingende stonnerrock song voorschotelt, waarna "Blurring Dead" volgt en ook in dit nummer krijg ik een schitterend stukje hypnotiserende stonerrock te horen, dat enkele prima tempowisselingen bevat.
Vervolgens hoor ik "Estatic Prayer Interrupted By Violence", waarin de band een stevig heavy rock nummer ten gehore brengt, dat swingt en in "Lost Soul" laat de band me een mix horen van gesproken tekst, psychedelische rock en stonerrock, die zo nu en dan een beetje chaotisch klinkt. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
"Agalmas" is een rustige mix van stoner en psychedelische rock en in "Divided, Alone", het laatste nummer van de CD, krijg ik nog een lekkere stevige heavy rock song te horen, die enkele prima tempowisselingen heeft.

Were-Jaguars heeft met "II" een uitstekende CD gemaakt, die vol prima nummers staat en zeker zijn weg naar de heavy rock en stonerrock liefhebbers zal weten te vinden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten