vrijdag 29 mei 2015

Review: The Womb - The Womb (Suburban Records, 2015) (Symfonische Psychedelische Pop)

The Womb is een Nederlandse band uit Den Haag, die eerder onder de naam Pop Up Animal Kids optrad. Nadat de band zich 2 jaar geleden terug trok om nieuwe nummers te maken in een oud schoolgebouw, waar ze een eigen geluidsstudio bouwden, die de naam The Womb kreeg, besloot de band in een vernieuwde samenstelling ook een nieuwe naam te gebruiken en verder te gaan onder de naam The Womb.
The Womb bestaat uit: Tijmen van Wageningen - zang en sologitaar, Laurens ten Berge - basgitaar en zang, Maarten Rijnvis - drums en zang (allen ex Pop Up  Animal Kids), Bob Zürcher - basgitaar (ex Tilt The Head) en Sergio Escoda - Hammond orgel, piano, wurlitzer en gitaar (ex Long Conversations and the Closet Orchestra en Fallow Deer).

De band heeft in mei 2015 hun debuut album met gelijknamige titel via het Haarlemse Suburban Records label uitgebracht met daarop 9 nummers, waarvan "All Hill Down River" de eerste is en hierin hoor ik de band een melodische song spelen, waarin de zang me sterk aan die van Yes doet denken en de muziek een mix is van symfonische rock en psychedelische pop.
Daarna krijg ik ""Out Of Place" te horen, waarin de band me een uitstekende licht dromerige psychedelische pop song voorschotelt, die verder scheurend gitaarwerk en een melodisch ritme bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Spirits", dat een sterk rustig symfonisch begin kent, waarin de samenzang schitterend is, om het nummer te vervolgen als een heerlijke symfonische rock song met licht invloeden van een vroege Soft Machine en psychedelische rock en dit nummer loopt naadloos over in het volgende, dat "Batstone" heet en ook in deze swingende song laat de band me genieten van hun uitstekende samenzang en symfonische rock.
Dan volgt "What It Is", waarin de band me een heerlijke rock song met invloeden van progressieve en symfonische rock laat horen en deze wordt gevolgd door "Last Hole In The Sapling Sky", een symfonische rock song met een aanstekelijk ritme en lichte psychedelische rock invloeden.
In "He Who Marches Out Of Step Hears Another Drum" laat de band me genieten van een lekker in het gehoor klinkend instrumentaal symfonisch nummer en in "Indian Podenko Vs. The Thunderbeings" krijg ik opnieuw een uitstekend symfonisch nummer te horen, dat nagenoeg instrumentaal gespeeld wordt, terwijl het laatste nummer "Sorch" me weer sterk aan de muziek van Yes doet denken, maar tevens progressieve rock invloeden bevat.

The Womb heeft met hun debuut album met gelijknamige titel een schitterende plaat weten te maken, die vol staat met lekker in het gehoor klinkende nummers en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan hen, die van progressieve, symfonische rock en psychedelische pop houden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten