maandag 24 augustus 2015

Review: Krautzone - The Complete Works (Sulatron, 2015) (Krautrock)

Krautzone is een Duitse band, die in september 2011 uit diverse bands is ontstaan, doordat de leden van die bands samen muziek begonnen te spelen tijdens een spontane jamsessie, die in de oefenruimte van Electric Moon plaats vond.
De muzikanten, die aan deze sessie mee deden, zijn: multi-instrumentalist Sula Bassana (Electric Moon, Zone Six) - synthesizer, Komet Lulu (Electric Moon, Zone Six) - drums, Modulfix (Zone Six, The Spacelords) - synthesizer, Rainer Neeff (The Pancakes, Zone Six) - sologitaar en Onkel Kaktus - basgitaar plus Baba Lali, die aan dit project mee werkt door voor een kosmische sfeer te zorgen.
Van de opnamen van deze sessie, die onder de naam "Kosmische Rituale" is uitgebracht, werden 3 nummers uitgekozen om uitgebracht te worden en zijn weer door Eroc gemasterd en verschenen 13 december 2013 in een gelimiteerde uitgave van 1000 stuks op gekleurd vinyl.
De opnamen voor "Superkraut" vonden plaats op 31 december 2013, toen de band bijeen was om oud en nieuw te vieren en in plaats daarvan besloot om jammend het nieuwe jaar in te gaan.
In juni 2015 verscheen de LP "Spiritual Retreat", die gelijktijdig met hun debuut LP werd opgenomen, in een beperkte oplage van 777 stuks op zwaar zwart vinyl plus inlegvel en natuurlijk werd deze net als alle andere uitgaven door Eroc gemasterd en komt het artwerk van de hand van Lulu.
Deze 3 uitgaven zijn 17 juli 2015 samen met het onuitgebrachte nummer "Schwebung" op de 2CD "The Complete Works" verschenen.

CD 1 start met "Liebe", een fantastisch nummer, dat in een rustig tempo gespeeld wordt en bestaat uit een bijna 13 minuten durende hypnotiserende mix van psychedelische kosmische muziek en krautrock, waardoor ik als het ware de muziek ingezogen wordt en in een lichte trance kom.
Daarna krijg ik het 9 minuten durende nummer "Kosmische Rituale" te horen en hierin schotelt Krautzone me een schitterend kosmisch stuk muziek voor, waarin de band me verder in mijn trance brengt door hun hypnotiserende ruimtelijke rituele muziek, die langzaam opgevoerd wordt en daarbij zijn ook lichte spacerock invloeden hoorbaar. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het volgende nummer is het bijna 21 minuten durende "Only Fools Rush In" en ook nu weer weet de band me in de ban van hun muziek te houden door me een sublieme mix te laten horen van krautrock, kosmische en psychedelische muziek, waarin het tempo steeds sneller gespeeld wordt, terwijl het ritme hypnotiserend op me werkt, maar enkele minuten voor het eind van het nummer verandert de band het ritme plotseling en krijg ik een heerlijk experimenteel stukje psychedelische muziek te horen.
Het laatste nummer van CD 1 is het nog niet eerder uitgebrachte "Schwebung", waarin ik een waanzinnig goed psychedelisch ruimtelijk stukje muziek te horen krijg, waarmee de band me opnieuw in een lichte trance brengt.
CD 2 bevat de LP "Spiritual Retreat", plus de 2 nummers van de split-LP met Lamp Of The Universe, waar de CD mee begonnen wordt en hierin krijg ik het nummer "Superkraut" in 2 gedeeltes te horen.
Met "Superkraut I" krijg ik een fantastisch hypnotiserend dansbaar ruimtelijk nummer te horen, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en dat tegen het einde over gaat in een rustig tempo, om langzaam als een kaars uit te doven.
In "Superkraut II" laat de band me genieten van een geweldig krautrock nummer, dat in een licht hypnotiserend ritme gespeeld wordt, waarin tegen het einde een uitstekende tempowisseling zit en de band verder gaat in het spelen van een stukje licht psychedelische muziek in een rustig tempo.
Als afsluiter staat het bijna 44 minuten durende "Spiritual Retreat" op de CD en daarin laat de band me genieten van een schitterend stuk kosmische rituele muziek, dat tevens een psychedelisch karakter heeft en krautrock invloeden bevat.
Halverwege verandert dit echter en wordt de muziek experimenteler, waarna de band terug keert naar de krautrock, waarin een heerlijk, geheimzinnig klinkend, hypnotiserend ritme zit.

"The Complete Works" van Krautzone is een van de beste albums van dit jaar en ik vind deze meesterlijke 2CD dan ook een "must" voor iedere liefhebber van zowel krautrock als psychedelische muziek en kosmische muziek, oftewel: "Verplichte kost!"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten