maandag 24 augustus 2015

Review: Uncle Acid & The Deadbeats - The Night Creeper (Rise Above Records, 2015) (Melodische Psychedelische Hardrock)

De band Uncle Acid & The Deadbeats, die in 2009 werd opgericht, komt uit Cambridge, Engeland en bestaat uit: Kevin (K.R.) Starrs (ook wel bekend als Uncle Acid) - zang, sologitaar en orgel, Yotam Rubinger - slaggitaar en zang, Itamar Rubinger - drums en Dean Millar - basgitaar.
Muzikaal is de band sterk beïnvloed door de muziek van bands als The Beatles, Black Sabbath, Alice Cooper, Blue Cheer, Blue Öyster Cult, MC5 en The Stooges en de naam Uncle Acid werd bedacht door Rusty Day, die de zanger van  de band Cactus was en later de band Uncle Acid And The Permanent Damage Band oprichtte.
Het debuut album van Uncle Acid & The Deadbeats, "Volume 1", verscheen in 2010 en werd in 2012 gevolgd door "Blood Lust" en in 2013 door "Mind Control".
Ook verschenen er diverse singles zoals: "Poison Apple" (2013), "Mind Crawler" (2013), "Runaway Girls" (2014) en "Waiting for Blood" (2015) plus "Christmas Killer", die onder de bandnaam Sharon Tate Experience werd uitgebracht en op het verzamelalbum "Something In The Water - A Rise Above Compilation" uit 2013 verscheen het nummer "Down To The Fire".
Het nieuwe album "The Night Creeper" werd begin 2015 in de Toe Rag Studio's onder leiding van Liam Watson (White Stripes, Tame Impala, Electric Wizard) opgenomen en bevat 10 nummers.

Het album, dat door Rise Above Records op zowel CD als op gekleurd vinyl wordt uitgebracht, start met "Waiting For Blood", waarin ik de band een schitterende stevige hardrock song hoor spelen, die een licht hypnotiserend ritme bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "Murder Nights" en daarin hoor ik een geweldig hypnotiserend stukje rustig gespeelde psychedelische rock, waarmee de band me van begin tot eind in de ban houdt, terwijl de muziek en zang me sterk doet denken aan die van de Amerikaans-Finse band Bigelf.
Daarna zet de band me "Downtown" voor en hierin krijg ik een lekker in het gehoor klinkende melodische licht psychedelische rock song te horen, waarna ik "Pusher Man" hoor en ook in dit nummer schotelt de band me een heerlijk stukje melodische rock met hardrock invloeden voor.
Dan volgt "Yellow Moon", waarin de band me een fantastisch rustig melodisch instrumentaal nummer laat horen, dat gevolgd wordt door "Melody Lane", een uitstekende licht hypnotiserende rock song, waarbij het moeilijk is om niet in beweging te komen.
In de titelsong "The Night Creeper" laat de band me genieten van een prachtige rustige song en in "Inside" krijg ik een swingende rock song met een aanstekelijk ritme te horen.
Vervolgens speelt de band een heerlijke rustige licht progressieve song, getiteld "Slow Death", waarvan ik bijna 9 minuten mag genieten, waarna het laatste nummer van het album te horen is en in "Black Motorcade" verrast de band me nogmaals met een schitterende rustige psychedelische poprock song, waarin de zang me aan die van John Lennon doet denken.


Op het album "The Night Creeper" van Uncle Acid & The Deadbeats staan 10 fantastische nummers, die er om schreeuwen gehoord te worden en ik kan iedere liefhebber van zowel hardrock, melodische rock, psychedelische rock en de betere rock deze schijf dan ook sterk aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten