maandag 4 april 2016

Review: Girl Sweat - Bad Happenings (Box Records, 2016) (Elektronisch/Garagerock)

Oorspronkelijk begon Girl Sweat in 2011 te Droolsville, Engeland, als een volledige band, maar in 2013 veranderde dat en ging Sweat verder als solo artiest en bespeelt onder andere: lap steel, keyboard, basgitaar, drums, 4 sporen recorder, enz.
In 2015 speelde Girl Sweat op diverse festivals, onder andere op Liverpool Psych Fest, bracht hij 2 EP's uit en vergezelde hij The Cosmic Dead uit Glasgow op hun tournee door het Verenigd Koninkrijk.
Girl Sweat heeft reeds 15 uitgaves op zijn conto en "Bad Happenings", dat 6 mei 2016 door het Box Records label uit Newcastle op LP en als download wordt uitgebracht is dus de zestiende en zijn debuut op dit label.

Het album bevat 8 nummers, waarvan "Off The Tracks" het eerste is en hierin hoor ik Girl Sweat een hypnotiserend elektronisch nummer ten gehore brengen, dat gemixt met garagerock en zang in de stijl van Mark E. Smith van The Fall voor een fantastisch geheel zorgt.
Dan hoor ik "Gasoline Breeze", een swingende mix van garagerock en elektronische muziek, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt, waarbij de teksten door vervorming bijna niet te verstaan zijn en dit nummer wordt gevolgd door "Get It Dead", dat in het verlengde ligt van "Off The Track" en vergelijkingen met de muziek van The Fall zijn dus logisch.
Dan zet hij me "Under The Tree" voor, waarin ik een vrij rustige song, waarin een terug kerend bas ritme zit, te horen krijg, waarna hij me "Human Glue" voorschotelt en daarin laat hij me een lekker in het gehoor klinkende licht hypnotiserende rock song met een aanstekelijk ritme horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.(luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
Kant B start met "New Jerks", een nog geen 2 minuten durende hypnotiserend rock song en deze wordt gevolgd door "Rivers Of Hair", waarin ik een swingende rock song te horen krijg, die halverwege in een chaotisch experimenteel stuk elektronische muziek over gaat, die tot het eind van dit iets meer dan 10 minuten durende nummer door gaat.
In het laatste nummer, van de LP, schotelt Sweat me "The Floor Swallowed Me Whole" voor en hierin krijg ik een schitterend stukje elektronische muziek te horen, dat licht psychedelisch te noemen is.

"Bad Happenings" van is een uitstekende plaat, waarmee Girl Sweat me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik kan hen, die van elektronische muziek en/of van garagerock houden, dan ook aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten