maandag 12 september 2016

Review: Gravitysays_I - Quantum Unknown (Inner Ear Records, 2016) (Progressieve Rock / Pop)

Gravitysays_I werd op 11 maart 2003 te Piraeus, Griekenland opgericht en bestaat uit: Manos Paterakis - zang, santur en sologitaar, Mampre Kasardjian - basgitaar, Nikos Sotiropoulos - sologitaar, Costas Stergiou - keyboards, Vangelis Katsarelis - trompet en Nikos Retsos - drums en synthesizer.
De band maakte in 2007 hun debuut album "The Roughest Sea" en bracht dit via het Sirius label van de beroemde Griekse componist Manos Hadjidakis uit, waarna op 1 mei 2011 het album "The Figures of Enormous Grey and The Patterns of Fraud", waarop 2 lange nummers staan, volgde, dat via het Restless Wind label verscheen en tevens werd op 17 juni 2011 de gratis download "Cry-Out" uitgebracht.
5 Jaar na het verschijnen van "Cry-Out" brengt de band 16 september 2016 een nieuw album uit, getiteld "Quantum Unknown", dat via het Inner Ear Records label verschijnt.

"Quantum Unknown" bevat 6 nummers, waarvan "More Than A Matter Of Instinct" de eerste is en daarin hoor ik de band een schitterende mix van progressieve rock, elektronische muziek en pop maken, die een zeer hoog dansgehalte bevat, waarna ik "Of Woe / Migratory Birds" voorgezet krijg en hierin laat de band me  in het eerste deel van het nummer genieten van een lekker in het gehoor klinkende dansbare elektro song, die diverse tempowisselingen bevat en over gaat in een ander ritme voor het tweede gedeelte van de song, waarin de muziek en stijl van zingen me lichtelijk aan die van Sting doen denken.
Daarna schotelt Gravitysays_I me "Dowser" voor en hoor ik een fantastische licht psychedelische progressieve rock song, die tevens jazz invloeden heeft en gevolgd wordt door "An Ivory Heart", waarin de band een uitstekende zeer dansbare pop song speelt, waar invloeden van jazz, Pink Floyd en de muziek van Sting in zitten (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
In "Every Man" start de muziek erg rustig, maar gaat al snel over in een gemiddeld tempo, dat een aangenaam dansbaar ritme bevat en diverse tempowisselingen heeft en ook in dit nummer hoor ik invloeden van Sting.
Het laatste nummer is de titel song "Quantum Unknown", een geweldige dansbare mix van new wave, symfonische rock en elektronische muziek, die met een licht hypnotiserend ritme gespeeld wordt en tegen het einde over gaat in een vrij experimenteel progressief rock nummer.

"Quantum Unknown" van Gravitysays_I is een heerlijk album, waarmee de band me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik kan iedere liefhebber van progressieve rock en pop dan ook aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten