maandag 3 oktober 2016

Review: Various Artists - Plankton (Fruits De Mer, 2016) (Progressieve Rock/Psychedelisch)

In juni 2013 bracht Records Collector Magazine de LP "Plankton - A Fruits De Mer Compilation", inclusief een eenzijdig bespeelbare 7" 45 toeren single uit op 180 gram vinyl en deze bestond uit een selectie van de 12 eerste singles, die door Fruits De Mer werden uitgebracht.
De LP werd in een zeer beperkte oplage van 500 stuks uitgebracht met klaphoes en voorzien van een genummerd certificaat van echtheid geschreven door Ian Shirley van de Rare Record Price Guide.
Record Collector gaf Fruits De Mer dit jaar (2016) toestemming het album opnieuw op de markt te brengen in een zeer beperkte oplage van 300 stuks als Digipack, waarbij het voorwoord van de oprichter van het label, Keith Jones, komt.
Net als op het vinyl, staan er 11 nummers op de CD, waarvan 9 covers.

Het album start met "Theme One" van George Martin, dat door het Amerikaanse Schizo Fun Addict wordt uitgevoerd en hierin hoor ik de band een heerlijke uitvoering van dit nummer ten gehore brengen, waarin science fiction en ruimtelijke elementen zijn verwerkt, terwijl de muziek tevens melodisch is.
Daarna krijg ik de Spaanse band Stay te horen, die een versie van "Rainy Day, Mushroom Pillow" (Strawberry Alarm Clock) speelt en me een schitterende vrij  rustige psychedelische song voorschotelt, waarbij de zang me enigszins doet denken aan die van Neil Young en dit nummer wordt gevolgd door "Eye Shaking King" van Amon Duul II, dat door Vibravoid uit Duitsland wordt gespeeld en daarin laat de band me genieten van een fantastische psychedelische progressieve rock song.
Allison O'Donnell with Head South By Weaving uit Engeland spelen de Nick Drake cover "Day Is Gone" en zetten me een prachtige rustige folk pop song voor, waarna "Mark Fry with Nick Franglen uit Engeland me een eigen nummer van Mark voorschotelen, getiteld "Dreaming With Alice", die me een uitstekende rustige  folk pop song voor zetten.
Dan hoor ik Us And Them uit Zweden, die "Home To Stay" van Tudor Lodge spelen en ik opnieuw een schitterende rustige folk pop song te horen krijg, die gevolgd wordt door de Bee Gees cover "Red Chair, Fade Away" van Sidewalk Society uit Amerika en me een lekker in het gehoor klinkende licht psychedelische pop song laten horen.
In "Silver Birch", van Del Shannon, laat The Chemistry Set uit Engeland me genieten van een geweldige rustige psychedelische pop song en in de Pink Floyd cover "Set The Controls For The Heart Of The Sun", die door Vibravoid wordt uitgevoerd, wordt ik door het hypnotiserende ritme in een lichte trance gebracht.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Vervolgens hoor ik "Baby's On Fire" van Eno, dat door Hausfrauen Experiment uit Engeland gespeeld wordt, waarin de band een aanstekelijke mix van pop en licht psychedelische muziek speelt, waarna het laatste nummer, de bonus track, een exclusieve live versie van "Midnight To Six Man" volgt, dat door The Pretty Things uit Engeland zelf wordt uitgevoerd en hierin hoor ik de band een uitstekende swingende versie van dit nummer ten gehore brengen.

De compilatie "Plankton" van het Fruits De Mer label bevat 11 heerlijke nummers, waarvan ik ten volle genoten heb, dus die ik elke liefhebber van 60er en 70er jaren muziek kan aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten