maandag 24 april 2017

Review: Chuck Norris Experiment - Chück Me! (Transubstans, 2017) (Hardrock)

Chuck Norris Experiment werd in 2004 te Gothenburg, Zweden opgericht en bestaat uit: Chuck Ransom - zang, Chuck The Ripper - sologitaar, Chuck Dakota - basgitaar, Chuck Rooster - sologitaar en Chuck Buzz - drums.
De naam Chuck Norris Experiment is gekozen als een eerbetoon aan de legendarische blues gitarist Charles "Chuck" Norris, die het klassieke live album "Los Angeles Flash" op 25 juni 1980 te Gothenburg maakte .
In de 13 jaar van bestaan, maakte de band al diverse LP's CD's, Split CD's / LP's en singles en verschenen verscheidene nummers via verzamel albums, die, sinds 2004, via verschillende labels, zoals I Hate Records, Off The Hip Records, Tornado Ride Records, Masterrock Records, Psycho T Records, No Balls Records, Bad Attitude Records, Nicotine Records, Scarey Records, Ghost Highway Records, Dope Productions, Savage Magic en Transubstans Records werden uitgebracht.
De CD "The Chuck Norris Experiment / So Fucking What" verscheen gratis bij OX-Fanzine in maart 2008 als een gezamenlijke uitgave van Psycho T Records, Masterrock Records & Tornado Ride Records.
Ook verscheen er in 2011 via Dope Productions een CD genaamd "The Pitcher Collection Vol.1", die, in een oplage van 150 stuks, gratis werd verstrekt bij het optreden van de band op 26 november 2011 in The Pitcher te Düsseldorf, Duitsland en waren er speciale uitgaven van albums, die alleen in Italië, Amerika, Duitsland en Australië verschenen.
De band trad met veel bekende Europese acts op, zoals Peter Pan Speedrock, Dozer, Exploited, Electric Eel Shock, Hard-Ons, Meteors en Bombshell Rocks.
Na hun album "Right Between The Eyes" uit 2014, dat via het Zweedse Transubstans label zowel op LP (rood en zwart vinyl) als op CD en als digitale download uitgebracht werd, verschenen er diverse 7"singles, een DVD en CD's via andere labels, onder andere: "Respect The Chuck America" (CD, Strange Magic Records, 2015), "Live In London (Bootleg Series - Part 2)" (CD, Dope Productions, 2016) en "Chuck Norris Experiment / Trigger McPoopshute - Split CD" (CD, Dope Productions, 2016), voordat hun zevende officiële studio album "Chück Me!" op 5 mei 2017 door het Transubstans label zowel op LP, CD als op digitale download wordt uitgebracht, waarna aansluitend, in 2017 en 2018, een uitgebreide wereldwijde tournee volgt.

Het album "Chück Me!" bevat 11 nummers, waarvan "Habit To Support", dat op single is verschenen, het eerste is en hierin hoor ik de band een lekkere stevige uptempo hardrock song spelen, die diverse tempowisselingen heeft en swingt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna "Money Maker" volgt, waarin de band me een uitstekende rock song met een aangenaam ritme voorschotelt.
Daarna hoor ik "It Won't Be Pretty" en ook deze swingende rock song wordt in een stevig ritme gespeeld en bevat enkele subtiele tempowisselingen en wordt gevolgd door "Outta Your Head", dat met een heerlijk licht hypnotiserend ritme start en in dit schitterende nummer zitten powerrock invloeden uit de jaren 80.
Dan zet de band me "Long Way Back" voor en krijg ik een fantastische rustige song te horen, waarmee de band me van begin tot einde in de ban van hun muziek weet te houden, waarna "Murder On My Mind" volgt en hierin brengt de band weer een heerlijke hardrock song ten gehore, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarbij de muziek me lichtelijk aan die van Kiss doet denken.
In "The Truth (Sticking To My Guns)" speelt Chuck Norris Experiment een geweldige swingende hardrock song met enkele prima tempowisselingen en in "Bad Hombres" laat de band me genieten van een lekker in het gehoor klinkende swingende hardrock song, die een aanstekelijk ritme heeft.
Vervolgens schotelt de band me "Liars N Thieves" voor en daarin speelt de band opnieuw een stevige hardrock song in een vrij snel tempo, die gevolgd wordt door "Piece Of Ass", een uitstekende rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en swingt, waarna het laatste nummer, "Bastards", volgt en ik weer zo'n verrukkelijke rustige rock song voorgezet krijg.

"Chück Me!" van Chuck Norris Experiment bevat 9 lekkere stevige hardrock songs, maar ook 2 schitterende rustige nummers, die naar mijn mening de uitschieters van de plaat zijn, waardoor deze schijf zeker bij de liefhebbers van dit genre in de smaak zullen vallen en ik kan hen dit album dan ook van harte aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten