vrijdag 22 december 2017

Review: Mother Mars - On Lunar Highlands (Pepper Shaker Records, 2017) (Progressieve Rock / Bluesrock)

Mother Mars werd in 2002 te Sydney, Australië opgericht door Frank Attard, die bas- en sologitaar, synthesizer, banjo, mandoline, piano en orgel speelt en zijn broer Paul (drums, percussie, clavinet en synthesizer) en vermeldenswaardig is verder, dat Frank en Paul eveneens actief zijn in de band Frozen Planet ... 1969, Frank ook in de band Comacozer speelt, de opnamen plaats vonden in Frank's studio en Pepper Shaker Records hun eigen label is.
Op 9 juli 2007 verscheen de debuut EP van Mother Mars, "Take The Ride", als digitale download, om op 31 januari gevolgd te worden door hun eerste album "Primitives", die in een beperkte oplage van 500 stuks op CD werd uitgebracht en tevens als digitale download.
Daarna verschenen de jam "Atmospheric Analysis" (digitale single, 27 april 2011), "Fossil Fuel Blues" (album CD beperkte oplage van 500 stuks en digitale download, 19 mei 2011) met Mathew Allen (zang, piano, slag- en sologitaar) en Tim Pritchard (basgitaar), "Rocket To Now" (jam) (digitale single, 25 augustus 2012), "Steam Machine Museum" (album CD en digitale download 24 april 2013), "Claimed By The Cloner" (digitale download EP, 16 oktober 2014) met "Dynamite" Dave Schembri (zang en mondharmonica) en Nathan Gatt (elektrische piano), "The Cloner" (7" vinyl split single met The Grand Astoria, 2015), "Black Coffee And Good Advice" (digitale download EP, 1 dec 2015) met "Dynamite" Dave Schembri (zang en mondharmonica) en "Soap Bar Pick-Up Joint" (digitale download single, 1 februari 2017).
De single is ook terug te vinden op het album "On Lunar Highlands", dat 6 december 2017 op CD en als digitale download, net als hun vorige albums, via Pepper Shaker Records werd uitgebracht.
De band bestaat op dit album uit: Frank Attard, Paul Attard en Dave Schembri en tevens speelt Matthew Slager op 1 nummer mee als sologitarist.

Het album, dat 13 nummers bevat, start met "Wrecher's Reunion Ball", waarin de band een heerlijke swingende rock song ten gehore brengt, die bluesrock invloeden bevat, in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een hypnotiserend ritme heeft.
Daarna schotelt de band me "Lost Planet Airmen" voor en hoor ik een schitterende progressieve bluesrock song, die swingt en enkele prima tempowisselingen  heeft en gevolgd wordt door en kort stukje banjo muziek, dat niet op de hoes vermeld staat en slechts 27 seconden duurt.
Dan volgt "Thought It Best To Cut You Loose", een uitstekende progressieve rock song, die in de jaren 70 gemaakt had kunnen zijn, waarna de single "Soap Bar Pick-Up Joint" volgt en ik een geweldig stuk swingende instrumentale progressieve rock te horen krijg (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
In "The Stalwarts Of Saltwort Castle" laat de band me genieten van een fantastische progressieve rock song met licht psychedelische invloeden, die halverwege van tempo en ritme verandert, om over te gaan in een mix van funk, stoner en progressieve rock en in "The Working Mind Of The Creator", een instrumentaal nummer, krijg ik een mix van spacerock, psychedelische en experimentele muziek voorgezet, waarin de mandoline een belangrijke rol speelt.
Vervolgens speelt Mother Mars "Woodhollow Green" en in dit bijna 13 minuten durende nummer, krijg ik een verrukkelijke progressieve rock song te horen, die invloeden uit spacerock en van de jaren 70 bands bevat en naar mijn mening start met een stukje uit "Locomotive Breath" van Jethro Tull, als ik me niet vergis en diverse subtiele tempowisselingen heeft, waarna weer een op banjo gespeeld stukje volgt, dat ook niet vermeld is en deze keer 56 seconden duurt.
Het volgende nummer heet "Never Fail" en daarin krijg ik opnieuw een verrukkelijke swingende bluesrock song voorgeschoteld, die aanzet tot dansen en "Bigger Than Fear" is een mix van hardrock, bluesrock en progressieve rock, waar diverse tempowisselingen in zitten.
Verder zet de band me het titelnummer "On Lunar Highlands" voor en hierin laat de band me genieten van een uitstekend progressief rock nummer, dat in een vrij hoog tempo begonnen wordt, maar na een minuut verandert, om in een rustig tempo vervolgd te worden en vervolgens tijdelijk weer te versnellen, waarbij de muziek een mix is van stoner en spacerock, waarna de band het roer opnieuw omgooit en ik een uitstekend stuk stoner te horen krijg.
Het laatste nummer heet "The Heavy Hand Of The Destroyer" en daarin verrast de band me door me een vrij experimenteel stuk muziek voor te zetten.

"On Lunar Highlands" van Mother Mars heeft me van begin tot einde geboeid en ik kan deze fantastische plaat dan ook van harte aanbevelen aan iedere liefhebber van progressieve rock en bluesrock.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten