maandag 20 augustus 2012

Review: Human Factor - 4Hm.F (RAIG, 2012)(Progrock / Symfonisch)

Eind 2011 werd de band Human Factor opgericht door een stel getalenteerde muzikanten, die hun sporen reeds verdiend hadden in andere bands.
Human Factor bestaat uit Konstantin Shtirlitz - drums, Alexander Meshcheryakov - basgitaar (beiden uit de band Infront), Sergei Volkov - sologitaar en keyboards (Kaftan Smeha) en Ivan Ivanov - sologitaar (Hagi Tragger).
Hun debuut CD "4Hm.F" is gemasterd door Tobias Svensson van Transubstans Records uit Zweden en bevat 8 instrumentale nummers, waarvan "Revealing Secrets" de eerste is.
Het nummer is ruimtelijk en symfonisch, waarbij mijn oren meteen gespitst worden, want ik hoor hier muziek die technisch perfect in elkaar zit en in uptempo gespeeld wordt.
De overgang naar "The Mist" is vlekkeloos en dit progrock nummer met spacerock invloeden klinkt weergaloos.
Vervolgens krijg ik "Polaris" te horen, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en lichtelijk hardrock invloeden bevat, maar toch hoofdzakelijk symfonisch klinkt en swingt als een trein.
Daarna volgt "Yellowstone", dat rustig begint en langzaam opgebouwd wordt tot een fantastisch instrumentaal
progrock nummer met licht hypnotische invloed.
Dan hoor ik "Stargazer", een oosters getint progrock nummer, in redelijk hoog tempo gespeeld en technisch van hoogstaande kwaliteit, waarbij ik het volume van mijn koptelefoon nog maar een tandje hoger zet.
"Tika" is weer zo'n fantastisch progrock nummer, waarin de band laat horen tot de betere in dit genre te behoren en door de prima tempowisselingen geen moment verveelt.
Ook in "Objects In The Mirror (Are Closer Than They Appear)", een schitterend stukje symfonische progrock, blijft de band me boeien met hun geweldige kwaliteiten.
Het laatste nummer heet "Equilibrium" en is van hetzelfde laken een pak, dus symfonisch en progessief en net als in de andere nummers zit hierin een heerlijk strak ritme, dat perfect in elkaar steekt.
Opnieuw bewijst een Russische band me dat de inhaalslag met de Europese bands, die na de val van het communisme startte, volop aan de gang is met fantastische bands als: Vespero, Temple Of The Smoke, Re-Stoned, IWKC, Sound Of Ground, Disen Gage en andere en ik kan dan ook alleen maar concluderen, dat dit een geweldig goede debuut CD geworden is, die je niet mag missen.
Verplichte kost dus!




4.Hm.f, by Human Factor
humanfactor.bandcamp.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten