maandag 20 april 2015

Review: The Cave Children - Quasiland (Inner Ear, 2015) (Psychedelische Pop)

The Cave Children werd in 2013 te Athene, Griekenland opgericht en bestaat uit: Vassilis Vlahakos - sologitaar en zang, Vassilis Nitsakis - basgitaar, Orestes Benekas - keyboards en Dimitris Stergiou - drums.
In 2014 maakte de band muzikaal zijn opwachting in de underground scene van Athene en begon te werken aan hun debuut album, waarbij de inspiratie geput werd uit de muziek van The Beatles uit 1969, Frank Zappa, de Britse jaren 90, Griekse muziek, de nieuwe psychedelische rock scene en de soundtracks van Denny Elfman.
Het debuut album van de band, "Quasiland", waarop 10 nummers staan, is 14 april 2015 digitaal verschenen via het Inner Ear label en zal 25 mei op vinyl verschijnen, inclusief een bonus CD en vermeldenswaardig is nog, dat, bij het afspelen van de CD, de maatschappij kritische teksten in beeld verschijnen.

De eerste song van het album heet "Maybeland" en hierin hoor ik de band een schitterende licht psychedelische poprock song ten gehore brengen, waarin de invloed van de jaren 60 duidelijk hoorbaar is en de muziek in een heerlijk dansbaar swingend ritme gespeeld wordt.
Daarna krijg ik "Lazy God" te horen, waarin de band me een lekker in het gehoor klinkende song voorschotelt, die in een niet a te hoog tempo gespeeld wordt, film invloeden kent en enkele prima tempowisselingen bevat, Waarna "I See Death" volgt en in dit nummer laat de band me genieten van een fantastische mooie licht psychedelische pop song met invloeden uit Britpop en van The Beatles, die in een zeer aanstekelijk ritme gespeeld wordt.
In "Ovatron" hoor ik een geweldig mooie pop song en hierin krijg ik schitterende zang te horen bij een hemels stuk muziek, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Dan hoor ik "Pillow Fingers", waarin de band me een werkelijk fantastische swingende pop song laat horen, die een heerlijk aanstekelijk ritme bevat en invloeden van The Beatles kent en orkestrale begeleiding heeft.
Vervolgens hoor ik "Antigone", een prachtige licht psychedelische pop song met een dromerige zang en heerlijke psychedelische muziek, die me ook nu weer aan de muziek van The Beatles doet denken, waarna "Metaphor" volgt en in dit zeer swingende nummer laat de band me een lekker in het gehoor klinkende uptempo song horen, die enkele prima tempowisselingen bevat.
Met "Apart" krijg ik een song te horen, die me sterk aan de muziek van John Lennon doet denken en dit geweldig mooie nummer laat nog maar eens de voorliefde van de band voor Beatles muziek naar voren komen en dit nummer wordt gevolgd door "Pelorian", een schitterende swingende licht psychedelische pop song, die diverse uitstekende tempowisselingen bevat en zo nu en dan erg bombastisch klinkt, terwijl er ook lichte spacerock invloeden in verwerkt zijn. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Vixen Tapes" laat de band me opnieuw genieten van zo'n fantastisch mooie pop song en sluit de CD daarmee op waardige wijze af.

The Cave Children hebben me met "Quasiland" weten te verrassen op een geweldige debuut CD, die vol staat met heerlijke licht psychedelische pop songs en ik kan dit album dan ook voor 100% aanraden aan elke liefhebber van de betere pop en psychedelische muziek, maar ook aan hen, die van zestiger jaren gerelateerde muziek houden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten