maandag 24 april 2017

Review: Notilus - Notilus (Denovali Records, 2017) (Jazz / Elektronische Muziek / Dance)

Notilus is een nieuw project van 5 Franse muzikanten en bestaat uit: Philippe Rieger - live elektronica, Christophe Rieger - tenor en sopraan saxofoon en effecten, Guillaume Nuss - trombone en effecten, Paul Barbieri - trompet en effecten en Samuel Klein - drums.
De band, die al op diverse Franse festivals optrad, brengt hun debuut album op 28 april 2017 via het Denovali Records label uit.
Het album, dat 10 nummers bevat en 24 augustus 2015 te Straatsburg, Frankrijk, in de M33 studio werd opgenomen, verschijnt zowel op CD als op 180 gram vinyl (in 2 verschillende kleuren), in een dikke klaphoes en bevat tevens een inlegvel plus een gratis download code.

Het eerste nummer van het album heet "Tangerine" en daarin hoor ik de band een schitterende rustige mix maken van elektronische muziek en jazz, die na enkele minuten tijdelijk iets heftiger en bombastischer wordt, om terug te keren naar een rustig tempo. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik "Behind", een swingende, zeer dansbare, uptempo mix van jazz en disco, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten en deze wordt gevolgd door "Pop Corn", waarin de band me een heerlijke mix van elektronische muziek, jazz en Zuid-Amerikaanse ritmes voorschotelt, die diverse tempowisselingen bevat.
Dan volgt "Kuku", een lekker in het gehoor klinkende mix van disco, elektronische muziek en energetische jazz, die aanzet tot dansen en enkele prima tempowisselingen heeft, waarna ik "Green Smile" voorgezet krijg en een prachtig rustig nummer met ruimtelijke invloeden.
In "Alien" schotelt Notilus me opnieuw een uitstekende mix van jazz en disco voor, die zeer dansbaar is en lichte Oosterse elementen bevat en in "Sapin" hoor ik de band een swingend jazz nummer spelen, dat diverse tempowisselingen plus een dansbaar ritme heeft.
Vervolgens laat de band me genieten van een progressief stukje muziek, waarin jazz, elektronische muziek en progressieve rock in elkaar vloeien, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een  licht hypnotiserend ritme bevat, waarna "Valse À Plumes" volgt en de band me een triest klinkend nummer voorzet, waarbij ik in gedachten een begrafenis stoet zie voorbij gaan en in het laatste nummer "Ned" speelt de band weer een lekker dansbare mix van elektronische muziek en jazz, die disco invloeden heeft.

"Notilus" van Notilus is een heerlijke plaat, die vol staat met swingende mixen van elektronische muziek, disco en jazz en ik kan deze schijf dan ook ten zeerste aanraden aan liefhebbers van dit genre.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten